Musikvideo Bedømmelser
Film/Anmeldelser
Kreativ

Gi' siden et par sekunder til at gennemlæse


Sider

torsdag den 13. april 2017

At sælge sig selv på youtube

Jeg har set youtube videoer i mange mange mange år.. 10 år tror jeg det løber meget fint op i. Og jeg har længe fulgt forskellige vlogs. Vlogs er video blogs. Når forskellige personligheder sidder og fortæller mærkelige anekdoter og fortæller om deres liv. Det kan lyde kedeligt. Men hvis det er humoristiske eller meget relaterbare personer, så er det faktisk utrolig underholdende.


Dan Howell, den youtuber jeg følger mest ihærdigt :)

De youtubere jeg har set vlogs fra, er alle enten amerikanske, australske eller britiske. Og det det. Jeg har aldrig har interesse for de danske. Men det er som om de seneste år, at Danmark pludselig har opdaget youtube, og der nu er danskere som bliver kendte på youtube. og det tog fandme lang tid. 

Charlie Mcdonnell (Charlieissocoollike), den første youtuber
jeg flugte fast - og har fulgt i godt 8 år. 
Jeg vil ikke lyde som en snob på nogen måde, men hold da helt op, det indhold der er på de danske youtube kanaler er på en seriøst lavt niveau. ja undskyld, men det sgu virkelig noget værre lort. Det total tomt indhold størstedelen af det. Jeg har selvfølgelig ikke set det hele, men jeg har ikke set én dansker som kommer tæt på at skabe noget ordentlig indhold. 

Som sagt, jeg har fulgt youtube vloggers i 10 år. Og jeg er begyndt at se en lille forandring... hos nogle vloggers. De sælger sig selv voldsomt meget, for reklamepenge. Det er ikke alle der gør det, skal jeg starte med at sige. Slet ikke. Heldigvis, for jeg synes det er usmageligt den måde de gøres på. Det er næsten prostitution. Især audible.com har af en eller anden grund formået at købe halvdelen af youtube. Nogle vloggers reklamerer for dem én gang om ugen (hvis de laver videoer så ofte). Det altså usmageligt.. Ofte laver de hele videoer, som er sponsoreret af bestemte firma - det er fint, det jo helt okay at en video er sponsoreret, det er de ofte. Men når de er sponsoreret på en så voldsom måde, at alt indholdet faktisk er en "annonce" (som det hedder i reklamesprog), så bliver jeg forarget. 
Der er ligeledes forskel på HVEM der sponsorerer. For ja, alle store youtubere skal tjene penge, og de gør det igennem reklame og sponsorarter. Og det er sgu helt fair. Men der er sgu forskel på, om Dan og Phil på deres spilkanal spiller et spil som de har fået betalt, og reklamerer lidt for det, og så hvis en youtuber taler en hel video om en ny snack, hvis deres primære fokus er på make-up.


Mit egentlige fokus, eller det jeg ville komme frem til med dette indlæg er, at jeg er i chok over for tydeligt og total uhæmmet DANSKE youtubere er sponsoreret. Det er som om de har ingen grænse, og glædeligt sælger deres sjæl til hvem som helst. 
Hvordan kan du som youtuber, føle du har noget på hjerte du vil ud med - eller hvis du bare elsker at tale til et publikum, at underholde - hvordan kan du så have det okay inderst inde med, at du så tydeligt sælger din sjæl til firmaer og reklamerer for dem. Så har man jo ingen forståelse for troværdighed, stil og image. MEDMINDRE - og det jo som sådan fair nok, selvom det usmageligt og gør en som person uinteressant underholdning - at man blot vil tjene penge, og derfor er iskold, og tager imod hvem end der vil give en penge. 

Troye Sivan og Tyler Oakley reklamerer
regelmæssigt for audible.com 
Hvorfor er der ikke nogle som stopper dem, som sætter grænser? Der er jo ikke nogen andre medier som tillader så uhæmmelig voldsom og eksplicit reklame. Og jeg ved nemlig, at mange youtubere faktisk har agenter - managers. Splay er et dansk firma, som har yotubere ansat, som står for management osv. Hvordan stiller de ikke større krav??







Du sidder måske og tænker, slap af Line værre er det heller ikke. Men så vil jeg glædeligt vise dig nogle eksempler her:

Meget diskret Burger King sponsorering: 

Det er seriøst den samme blogger, som lige smutter helt koldt over til konkurrenten:

Her er der sammenhæng mellem produkt og video-emne. Dog stadig meget tydelig reklame, som føles unaturligt.:
 

Ingen kommentarer: