Musikvideo Bedømmelser
Film/Anmeldelser
Kreativ

Gi' siden et par sekunder til at gennemlæse


Sider

onsdag den 28. september 2016

The way he looks

Har lige set den SØDESTE brasilianske coming-of-age film. Det sådan en film som får mig til at tro på, at gode film stadig eksisterer. Jeg blev så glad af at se den.


Den handler om den blinde Leonardo som går i skole, bliver mobbet, og har en bedste veninde Gi og et par lidt overbeskyttende forældre. En dag kommer så en ny dreng i klassen, søde Gabriel med krøllet hår og et sødt smil, og som hele tiden glemmer at Leo er blind og ikke kan se måneformørkelsen eller billedsiden af en film. Leo kan ikke se Gabriels charme og mørke øjne, som pigerne i klassen falder for (fordi han er blind), men hans personlighed falder han for næsten med det samme.

Og så til skuespillet. Øh hallo! Ham der spiller Leonardo er IKKE BLIND i virkeligheden!! Altså jeg var sådan 99% sikker på at han var. Hvad fanden sker der for overvældende godt skuespil?? Hvordan kan man spille blind så overbevisende, have så tomme øjne, reagere så naturligt på overraskende berøringer, når man faktisk KAN se? Jeg er overvældet. Wow. wow og wow.

Filmen var Brasiliens oscar-kandidat til bedste udenlandske film 2014. Den blev ikke en gang nomineret. Det er mig helt uforståeligt. Men til gengæld har den vundet en lang lang række andre priser. Den vinder ihvertfald prisen for årets mest cute film, fra mig af.

Ingen kommentarer: